Softie (“You gotta shoot ‘em in the head”)

Boom! Headshot!

Wat is het toch met die oneindige fascinatie voor geweld, moord en vernietiging? En waarom is het zo gewoon in computerspellen? Zelfs een ogenschijnlijk onschuldig mannetje als Mario slacht in zijn carrière honderden, zo niet duizenden paddenstoelen, schildpadden en andere levensvormen af. Omdat ze nou eenmaal daar lopen waar de loodgieter al springend langs moet. Waarom vond ik dit tien jaar geleden geweldig, en nu vooral gewelddadig? Ik begin steeds meer te verlangen naar spellen zonder bloedvergieten, en merk dat ik, ook in gewelddadige spellen, op deze manier probeer te spelen. Zo kies ik waar mogelijk voor diplomatieke oplossingen (RPG), sluip ik langs tegenstanders (FPS) en bouw ik ware Chinese Muren (RTS). Het plot kan lullen wat ie wil, maar wat mij betreft mag de virtuele vijand vrolijk zijn gang gaan. Why can’t we all just get along? Ach, ik word ouder papa…

Raar eigenlijk, dat er zo weinig geweldloze spellen zijn. En dan bedoel ik niet alle puzzel- of behendigheidsspellen, maar spellen met een substantieel plot (al dan niet van streekroman kaliber). Role playing games, first person shooters, real time strategies, turn based strategies en adventures om wat (ironisch genoeg) favoriete formats van mij te noemen. Is het nou werkelijk de fantasie van veel mensen om ongestoord virtuele mensen, dieren, robots of zombies neer te schieten? Zitten daarom alle spellen vol met geweld? Omdat het nou eenmaal “menselijk” is? Omdat vanuit vroeger door middel van schandpalen, executies en gladiatoren het geweld aan vermaak is gekoppeld? Zo ja, waar blijven dan de prostitutie, zuip, vreet, overspel, fraudeer en uitscheldspellen? Want dat zijn ook menselijke gewoontes die onder de oppervlakte aanwezig zijn, en zich dus ideaal lenen voor een digitale, consequentie vrije variant. En hoe kan het dat mensen in spellen opeens klakkeloos bevelen opvolgen? “Wil je Henk-Harrie van hiernaast omleggen voor mij? Hij heeft namelijk mijn hobbelpaard gestolen, ook al beweert ie van niet”. Ja baas!

Stiekem hoop ik dat er steeds meer ontwikkelaars het lef hebben een spel te maken waarin geweld wel mogelijk is, maar flink afgekeurd word. En degene die het spel met geweld uitspeelt mist daardoor hele delen van het spel en krijgt een saaier einde voorgeschoteld. Want eigenlijk wil je toch dat juist het niet gebruiken van geweld beloont word? En het gebruiken van (vooruit, overdadig) geweld afgestraft? Of ben ik de enige softie die dit de normale gang van zaken vind?

*echo*

Dit bericht werd geplaatst in Parallelle werelden en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

