Dromen (in tweevoud)

Ik denk dat ik wel zo vrij mag zijn om de PC als ‘ingeburgerd’ te beschouwen. En ook computerspellen zijn normaal te noemen, en worden minder en minder als obscuur gezien. Ik zeg, met enige schaamte gezien de huidige toestanden in Afrika en het Midden Oosten; tijd voor een revolutie! Nee, nog beter, 2 revoluties!

1) Meer dobbelstenen

Lang geleden, ver voor de computer er was, kwamen mensen bijeen voor gezelschapsspellen. De nerds daarvan speelden rollenspellen. Voor buitenstaanders een vreemd schouwspel: Mensen die rond een tafel zitten met pennen, papier en de onmisbare dobbelsteen. De spelers hingen aan de lippen van de verhalen vertellende spelleider, en raakten van de ene in de andere gevaarlijke situatie. En de dobbelsteen bepaalde het lot.

Tegenwoordig bestaan die rollenspellen nog steeds, maar is de dobbelsteen ook in de computer aanwezig (en nee, dat geluid is je brakke ventilator, geen dobbelsteen…). De huidige RPG’s (role playing games) kunnen niet meer zonder, en veel RTS’en (realtime strategy) en TBS (turn based strategy) games ook niet. Veel te beperkt naar mijn idee!

Want wat is er nou leuker/vervelender dan een toegevoegde kansfactor in andere spellen? Voeg in racespellen een hele kleine kans op een klapband of kokende motor toe, die afhankelijk van de speelstijl groter of kleiner wordt. En in schietspellen richt elke kogel heus niet even veel schade toe. En met een hele kleine kans op een vastlopend geweer maakt het dat je voorzichtiger schiet, zodat je wapen minder warm wordt, wat de kans weer verkleint. Natuurlijk is niet elk spel beter af met een ingebouwde dobbelsteen, maar nu zijn sommige spellen zo statisch dat de lol er sneller afgaat. Gemiste kans!

Just add dice

Voor de betere rolverdelingen

2) Open sourceheid

Bijna iedereen kent wikipedia (de encyclopedie die iedereen kan wijzigen en aanvullen). Een heel verschil met de papieren versie uit de boekenkast. De eerste is voortdurend aan verandering onderhevig. De tweede wordt slechts jaarlijks aangepast, meestal met kleine verbeteringen en wat aanvullingen. Boeken zijn nou eenmaal statisch, zeg maar hardware. Net als films en cd’s, die hooguit ‘remastered’ of ‘special-editioned’ worden.

Computerspellen staan weliswaar vaak op een schijfje, toch zijn ze in theorie dynamisch. Software dus. Ik zeg bewust theoretisch, want hoewel ze vaak geupdate worden, zijn het meestal slechts kleine verbeteringen, kleine aanvullingen en een hoop reparatie van bugs. In feite net zo dynamisch als een boek. Wordt het niet eens tijd voor verandering?!

Waar blijven in hemelsnaam de wikipedia’s van de games? Er bestaat wel zoiets als een mod-scene voor veel spellen, oftewel een groep enthousiastelingen die het spel naar eigen smaak aanpassen. Dit is echter bijna altijd buiten de spelontwikkelaars om, en wordt ook nog eens beperkt door de grote hoeveelheid hardcode in het spel (code die niet te wijzigen is). Logisch, want de ontwikkelaars willen hun zuurverdiende werk niet zomaar op straat zetten, maar er ook een goed belegde boterham meer verdienen.

Zou het niet geweldig zijn als met de verkoop van het spel meteen de code vrijgegeven wordt? En daarmee de koper het recht om deze te gebruiken en aan te passen? Open source met een eenmalige betaling dus! Veel Indie ontwikkelaars doen dit al, maar waar blijven de grote jongens? Welke ontwikkelaar met lef duikt in dit gapende gat en wordt de nieuwste held van de dag? Stel je eens voor als dit werkelijkheid wordt. Weg is de beperking van het schijfje, als iets je niet in het spel bevalt kan je het gewoon aanpassen!

Ach, ik mag zo nu en dan dromen, toch?

Dit bericht werd geplaatst in Parallelle werelden en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s